پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
05 اسفند 1398 - 18:03

ابعاد سفر مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به قطر

با توجه به روابط نزدیک سران حماس با دولت قطر و نقش پررنگ قطر در معادلات فی مابین حماس و رژیم صهونیستی در طول سالهای گذشته،به نظر می رسد تل آویو در ادامه همراه کردن برخی کشورهای عربی در راستای راضی کردن حماس برای تن دادن به طرح موسوم به معامله قرن از طریق فشارهای همه جانبه،به دنبال همراه کردن دوحه با خود در این رابطه می باشد
کد خبر : 5238

پایگاه رهنما:

آویگدور لیبرمن،وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی،روز شنبه از سفر مقامات امنیتی این رژیم به قطر خبر داد.

بنا به گفته ی لیبرمن این سفر که دو هفته انجام شده بود در راس هیئتی به ریاست یوسی کوهن،رئیس موساد و به درخواست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

وب سایت خبری والاه نیز در خبری اعلام کرده است که کوهن در این سفر با رئیس دستگاه امنیت ملی و مشاور امنیت ملی امیر قطر دیدار کرده است.

 

انتخابات رژیم صهیونیستی و حمایت لیبرمن از گانتز

آویگدور لیبرمن،وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی،سال گذشته میلادی و در اعتراض به توافق آتش بس میان رژیم صهیونیستی و حماس از سمت خود استعفا کرد.

وی اعلام کرده بود که این گونه توافقات به معنای به رسمیت شناختن حماس می باشد و راه حل مشکلات امنیتی فعلی رژیم صهیونیستی در مواجه با حماس، عملیات گسترده ی نظامی بر علیه این گروه فلسطینی می باشد.

در توافق آتش بس سال گذشته میلادی مابین رژیم صهیونیستی و حماس،یکی از شروط حماس برای پذیرش آتش بس،ورود سوخت لازم به نیروگاه برق غزه و پرداخت مبالغی به مقامات غزه جهت توزیع بین کارمندان در این بخش از فلسطین بود که دولت قطر از طریق سفیر خود در کرانه ی باختری،بخشی از این مبلغ را متقبل شد.

حال به نظر می رسد لیبرمن با مطرح کردن سفر کوهن به قطر، آنهم به درخواست بنیامین نتانیاهو و افزودن این مطلب که در این سفر از مقامات قطری خواسته شده به تزریق پول به حماس ادامه دهند،به دنبال تاثیرگذاری در روند انتخابات به نفع ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی گانتز،رقیب نتانیاهو می باشد؛ چرا که هر نوع امتیازدهی به حماس در دید افکار عمومی ساکنان سرزمین های اشغالی به شدت مردود بوده و این امر می تواند بخشی از آرای حزب لیکود را به سبد حزب آبی و سفید واریز کند.

 

ادامه فشارها بر حماس، نتیجه سفر هنیه به تهران

اگر چه بخشی از دلایل سفر مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به قطر را می توان در راستای تلاش های نتانیاهو برای موفقیت در انتخابات آتی رژیم صهیونیستی قلمداد کرد اما به نظر سفر مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به دوحه،دارای زوایای دیگری نیز می باشد.

پس از سفر اخیر اسماعیل هنیه به تهران و دیدار با مقامات بلند پایه ج.ا.ایران،دولت مصر مجوز سفر هنیه به غزه را صادر نکرد و این امر منجر به اقامت موقت هنیه در دوحه شده است.

اسماعیل هنیه پیش تر نیز اعلام کرده بود که با توجه به شرایط فعلی احتمالا چند ماه در قطر ساکن شود.

از طرفی مقامات ارشد حماس اخیراً دیدارهایی نیز با گروه های مقاومت لبنانی نزدیک به محور مقاومت داشته اند تا این پیام را به قاهره و تل آویو منتقل کنند که در صورت ادامه ی فشارهای کنونی،بیش از پیش به محور مقاومت نزدیک خواهند شد.

بنابراین دور از ذهن نیست که سفر اخیر مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به قطر در راستای ادامه فشارها بر حماس بوده و با توجه به نقش برجسته قطر در حمایت های مالی از حماس و سکونت هنیه در دوحه،تل آویو تصمیم گرفته است دور جدیدی از فشار های خود بر حماس را با فشارآوردن بر مقامات قطری کلید بزند.

 

تلاش تل آویو برای همراه کردن دوحه با طرح  موسوم معامله ی قرن

با توجه به روابط نزدیک سران حماس با دولت قطر و نقش پررنگ قطر در معادلات فی مابین حماس و رژیم صهونیستی در طول سالهای گذشته،بالاخص در انعقاد توافق های آتش بس؛به نظر می رسد تل آویو در ادامه همراه کردن برخی کشورهای عربی در راستای راضی کردن حماس برای تن دادن به طرح موسوم به معامله قرن از طریق فشارهای همه جانبه،به دنبال همراه کردن دوحه با خود در این رابطه می باشد.

اگر چه قطر پیش تر و پس از رونمایی رسمی از طرح موسوم به معامله قرن،اعلام کرده بود از گفت وگوی مابین رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها حمایت می کند،اما به نظر می رسد این مواضع دوحه چندان مورد رضایت تل آویو نبوده و رژیم صهیونیستی از قطر می خواهد با تمام ابزارهای موجود جهت اقناع حماس برای پذیرش طرح موسوم به معامله ی قرن،تلاش کند، این امر بویژه در آستانه انتخابات رژیم صهیونیستی حتی اگر با میزان اندکی از پیشرفت مواجه شود،بی تردید برگ برنده بزرگی را در اختیار نتانیاهو قرار خواهد داد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات